[Rhel5] Re: RHEL5påKTH

AlexanderBoström abo at kth.se
Fre Feb 2 15:34:31 CET 2007

fre 2007-02-02 klockan 11:06 +0100 skrev Peter Reuterås:

> * har fixat en wikisida för detta

Fick inte logga in. :)

> Abo kan du fixa en mailinglista för oss?

Nu finns två:

 Allmänt om användande av distributionen:

 KTHL5, en plattform baserad på RHEL5:

Ev. är det onödigt med två listor...

Status på KTHL5:

 FTP-server som distar beta 2.

 Jag har gjort en kickstartfil som registrerar datorn i RHN
 och i en Puppetserver.

 En dylik server finns. Puppet är ett verktyg för centraliserad
 systemadministration. http://reductivelabs.com/projects/puppet/

> Är det ngn som har kollat något på RHEL5 betor som funnits? Har tyvärr
> inte haft ngn tid för att göra det själv.

Beta 2 verkar funka bra, det lilla jag har kört det.

En intressant utveckling är ett projekt inom Fedora-sfären som syftar
till att göra de RPM:er som finns för Fedora tillgängliga för RHEL5 och
derivat. (RHEL5 är ju i princip en något utökad delmängd av Fedora Core
6, men det finns ju mycket som i alla fall vi behöver som inte kom med i
RHEL5.)
http://fedoraproject.org/wiki/Extras/Schedule/EnterpriseExtras

> Inför nästa steg känns det intressant att veta när de olika driftställena
> har tänkt gå över till RHEL5. Har någon några planer för detta?

Så smått så snart vi har en fungerande server- och klient-plattform...

/Alexander